OLAVS FOTOBLOGG

Jeg har først og fremst laget denne bloggen for å vise frem bilder jeg har tatt. Det er kanskje en av mine beste hobbyer.

De som måtte besøke bloggen min og titter på bildene, vil jeg gjerne legger igjen en kommentar.

Dobbelklikk på bildene for å få de opp i full størrelse.

Jeg gjør oppmerksom på at bildene som er lagt ut er min eiendom og kan ikke kopieres eller lastes ned uten mitt samtykke. Er du interessert i et eller flere bilder, ta kontakt. Da kan du kjøpe bruksrett.







mandag 25. april 2011

Fra flott påskevær til flått og gråvær.



Flåtten har kommet. Vi har to katter og den ene har vi allerede plukket av en god del flått. Jeg har også oppdaget et par på meg selv. De var bare som noen små svarte rusk, men de på kattene kan bli store som de jeg har tatt bilder av. Før de begynner å suge blod er de ca 1-2mm, men når de er mette som disse på bildene er de ca 1cm.  Hjort og rådyr er vertsdyr for flåtten, og spesielt rådyr har vi mye av i marka her.  Det som er litt leitt er at kattene som også er mye inne, drar med seg flåtten inn. Skal en tur til dyrlegen å få resept på flåttbånd for å ha på kattene. Det har hjulpet før.   For spesielt interesserte se wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A5tter

I dag har vi hatt gråvær og bare 10gr C,  litt regn også, men bare litt... Ser ut som det melder bedre vær senere i uka, men ikke de store temperaturene. Men sånn er været her, svært skiftende.
Takker for alle fine komentarene jeg har fått og ønsker dere en fin fotouke resten av uken.

5 kommentarer:

Havfruen sa...

Åh fysj og fyh..det der er noe svineri!! Men de er jaggu over alt nå. Bortsett fra her....her har vi ikke funnet noe på Major men etter vi var sørpå i august i fjor, plukket vi 15, ja femten flått av ham....og da børsta vi levende av ham hver dag mens vi var der.
Håper sola kommer tilbake igjen, gråvær her også i dag.
Ha en fin kveld:)

Anne sa...

FY FLATE!!! er det slik de ser ut sånn på virkelig nært hold :-0
WRÆÆÆÆ si no æ!
Og jeg har sett dem, hatt noen vi har plukka ut på min arbeidsplass, men ikke sett så stort og nært som dette noengang Olav.

Det skal å sies at jeg er noe skeptisk, har opplevd og fulgt tilfelle av borrelliose på en voksen mann, og med de utfallene den sykdommen fører med seg, og jøjje min, kommer aldri aldri til å glemme det noensinne, så tøff var den opplevelsen for en ung sykepleier.

Svigerfar er fra Hitra, med hytte der ute, men den Flotten legger nok en demper på min glede desverre.

Ble litt regn ja gitt, men nå kan vi umulig klage vel...

Klem

VALKYRIEN sa...

Å huff og usj! De der er noe av det ekleste! Jeg har en filosofi om at alt levende har sin misjon i verden, og at alle dyr er vakre på sitt vis. Men flåtten greier jeg ikke å forsone meg med! Har selv plukket noen slike digre greier av hundene mine - og fyttikatta så ekkelt!
....men illustrerende bilder da! :)

Bjørg 47 sa...

Usj !!!! Jeg grøsser, fryser på ryggen. Har aldri sett disse krypa, heldigvis, og skal huske å gå med lange bukser i skogen, ja. Hvis det hjelper !!!

Kathrine sa...

Vi har og fått den på katten, men bare en gang. To på meg selv, og hele 15 på sønnen her etter han var på skoletur til Saltøya i Trondheimsfjorden i fjor. Ingen så store som denne nei.
Tenker og på sånn flåttbånd, så vi får se.
Skal tro for hvem denne er til nytte for? For noe må det vel være, i og med den er til(?)